Szabó István és a CGI-égbolt

2012. március 07. 12:27

Az ajtó a dilettantizmus olyan magasiskolája, melyet még egy gimnazista amatőrfilmestől se várna el az ember, az egyetlen magyar Oscar-díjas mű alkotójától pedig pláne nem.

2012. március 07. 12:27
Rudolf Dániel
Filmtekercs

„»Szeressük ezt a filmet. Legyünk büszkék, hogy van nekünk egy Szabó Istvánunk, és örüljünk, hogy új filmje van.« – mondta Tarr Béla a Szemlén, Az ajtó vetítését felkonferálandó. Inkább úgy fogalmaznék: volt egy Szabó Istvánunk. Volt egy Apa, egy Szerelmesfilm, egy Mephisto, na jó, mondjuk még egy Napfény íze is. Most pedig itt van egy hetvenen túli alkotó, aki valamiért képtelen már kitörni abból a mocsárból, amiben a Rokonokkal benne ragadt.

Pedig Szabó Magda önéletrajzi ihletésű regénye remek alapanyag lehetne egy komoly, jól megírt, megrendezett és bravúrosan eljátszott filmdrámához, amit egy megfelelő kaliberű rendező (mondjuk egy néhány évtizeddel ezelőtti Szabó István) sikerrel levezényelhetett volna. Nem ez történt. Az egymás hegyére-hátára összedobált jelenetek, a borzalmasan pocsék dialógusok és a szakmai hozzáértés teljes hiánya minden, az irodalmi műben rejlő lehetőséget csírájában kiírt.

A rendezésben annyi innováció van, mint egy átlagos Hallmark tévéfilmben, sokszor kellőképp bevezetve sincsenek a szituációk (pl. rögtön a film legelejére el kellett volna egy megfelelő felcsapás, ahelyett, hogy a legelső snittben az írónő (Martina Gedeck) odalép a munkálkodó Emerenchez (Helen Mirren) és megkéri, dolgozzon náluk a ház körül). Máskor pedig a hatásvadászat végleteibe csap át a dramaturgia, mint a nagyon szépiás, nagyon erőltetett flashback-szekvenciákban, hogy a film zárójelenetét ne is említsük (azt mindenkinek magának kell látnia, de komolyan). A dél-amerikai szappanoperába illő főcímről pedig külön kéne megemlékezni.

Helen Mirren nagyságát jelzi, hogy még itt is helytáll, menti, ami menthető. Ugyanez nem mondható el a férjet alakító Eperjes Károlyról, aki még a szokásosnál is manírosabb, ripacskodása helyenként már a tűrhetőség határát súrolja.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 77 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
marko11
2012. március 26. 10:51
A nézőket nem érdekelték a lehúzó kritikák. Az első 2 hétben, csak Bp.en 12 ezer néző látta a filmet!
barackpálinka
2012. március 14. 14:28
Igen, láttam a hibámat az előbb és javítottam is az eredeti cikkben. Köszönöm az észrevételt. - R.D.
barackpálinka
2012. március 14. 14:22
Egyébként egy javítás: most vettem észre, hogy a cikkben azt írtam "az egyetlen magyar Oscar-díjas mű alkotójától", ez pontosan úgy lenne helyes, hogy "az egyetlen magyar Oscar-díjas nagyjátékfilm alkotójától". :)
barackpálinka
2012. március 14. 13:58
Helló! Rudolf Dániel vagyok, a kritika szerzője. Először is köszönöm, hogy megtiszteltek azzal, hogy kiraktátok az írást. Mivel gyakori olvasója vagyok a Mandinernek, eléggé meg is lepődtem, hogy saját soraimat látom viszont. Jó érzés látni, hogy számít, amit írok. Nos: a kritikát még a Filmszemlés vetítés után írtam, ami vasárnap este volt, nekem pedig másnap délre meg kellett írnom a cikket, ami így tehát erősen az első benyomások alatt született. Ami benyomások pedig nagyon rosszak voltak. Szó szerint felháborodtam. Lehet, hogy ha most születne az írás, nem lennék ennyire kemény, de akkor olyannyira felháborodtam ennek a filmnek a dilettantizmusán, hogy tényleg muszáj volt minden dühömet kiadnom magamból. Fenntartom, hogy ez egy rossz film. De nem (csak) ez a fő baj vele. Ha egy egyetemista amatőrfilmes csinálja, az ember elintézi annyival, hogy roppant hatásvadász és amatőr. De ezt Szabó István, a Magyar Mozgókép Mestere készítette, mégpedig Európa egyik legkiválóbb színésznőjével, Európa egyik legjobb operatőrével, rangos irodalmi alapanyagból. Ha már mindezek megvoltak, miért nem lehetett belőlük többet kihozni, mint egy hatásvadász, szó szerint béna eszközökkel operáló tévéfilm színvonalú alkotást? Komolyan, a Hallmark Channel-en több invenciót lát az ember. Egyébként két szakdolgozatot írtam a hazai filmből, és jelenleg is egy tanulmányon dolgozom a Simó-osztály alkotásaival kapcsolatban, tehát azt kikérném magamnak, miszerint nem értek a magyar filmhez.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!