A baleset környékéről a rendőrség a rendkívüli helyzet kezelésével megbízott képviselői
56 polgárt evakuáltak az otthonukból.
Mi okozta a balesetet?
Goran Vesić (Goran Vészity) építési, közlekedési és infrastruktúrával megbízott miniszter nyilatkozata szerint a minisztérium két bizottságot hozott létre, hogy megállapítsák, mi okozhatta a balesetet, ám azt már tudni lehet:
a rossz infrastruktúra lehet a hibás. Kiemelte: nem ez az első alkalom, hogy ugyanazon a helyen kisiklott a vonat.
Elmondta: 2018-ben írta alá a minisztériuma által elrendelt vasútvonal-felújítást a Nis és Dimitrovgrad között, de csak az idén márciusban írták ki a munkálatok kivitelezőjének kiválasztására a versenypályázatot. Arra nem tudott magyarázatot adni, hogy a minisztérium miért várt három évet.
Vesić szavai szerint a Nis–Dimitrovgrad-vasútvonal rekonstrukciója 270 millió euróba kerül, és a munkálatok ezen a vonalon várhatóan legkésőbb 2023 júniusában elkezdődnek.
Az ammóniagáz veszélyes méreg
Stevan Blagojević (Sztevan Blagojevity), a szerbiai Általános és Fizikai Kémiai Intézet igazgatója a Szabad Európa Rádiónak adott nyilatkozatában elmondta:amennyiben az ammóniagáz vízzel találkozik, ammónium-hidroxid keletkezik, ami nagyobb koncentrációban súlyos égési sérüléseket is kiválthat, súlyos károkat okozhat szembe kerülve és a légutakban is. Szavai szerint több napnak is el kell múlnia, hogy az ammónia koncentrációja a megengedett mérték alá csökkenjen. Erre pedig nagy befolyással lesznek az időjárási viszonyok is.
Elmondta, hogy akik kapcsolatba kerültek az ammóniával, a bőrükön, az orrukban és a szájüregükben is tapasztalhattak sérüléseket. Mint mondta, nem szerves méregről van szó, de súlyos sérüléseket okozhat a szervezetben. Rámutatott: az ammónia szaga erős, szúrós, könnyen terjed a levegőben, és az alacsony hőmérsékletek miatt tovább jelen lehet a levegőben. „Ha magasabb lenne a hőmérséklet, az első pár órában jelentene csupán csapást a szivárgás, majd minden elpárologna. Ám így, télen a párolgás tovább tart. A föld, amelyre leesik, gyakorlatilag megég, azaz nem ég, hanem a lúg magába szívja a vizet, vagyis minden kiszárad” – magyarázta.